26 december 2005

De (....)loze

Gisteren toch nog eens ondervonden dat muzieksmaken verschilden. De Tijdloze op Studio Brussel stelde weer niet veel voor voor mij dus. Ik zie niet in hoe Gorki beter zou zijn dan bijvoorbeeld The Queens of the stone age, of misschien wel Oasis. Waarschijnlijk denken de mensen die stemmen dat gokken op de juiste top 5 mooie prijzen oplevert, en komt er zo elk jaar weer een bijna identieke top 10 uit de stembus. Sommige groepen staan er tot 5 keer in, in die lijst (U2, Deus, Radiohead veronderstel ik ook wel), andere groepen worden niet eens half vermeld. Het zit toch allemaal raar ineen hoor. Maar mij niet gelaten, ik smijt me wel op mijn imposante muziekcollectie, daar zit heel wat betere muziek tussen, en daar kan ik zelf kiezen wat er op één staat. (wat uiteraard maar normaal is).

Mijn persoonlijke top 5 werd bevolkt door de volgende liederen. Op 1 stond Moloko met Forever More, de meest funky lovesong ever made. Gemaakt in 2003 als ik mij vergis, maar voor mij nu al tijdloos, als ze dat spelen op de radio, dan gaat Jonas uit z'n dak. Mijn nummer 2 kan misschien voor sommige mensen al gaan vervelen, maar daar staan dus wel degelijk The White Stripes, met jawel, Seven Nation Army, en neen, niet omdat je daar zo goed "oh oh oh ooh oh" mee kan meezingen. Op 3 uiteraard Blur met Song 2, geen verdere uitleg nodig zeker? Op 4 The Queens of the Stone Age met No one Knows, rockers om u tegen te zeggen. En tenslotte, op 5, een compleet ander genre, Sabotage van The Beastie Boys, gewoon heerlijk.

Groepen die er net niet bijgeraakten zijn bijvoorbeeld Lamb (Gorecki), Groove Armada (My Friend), Massive Attack (Teardrop) en Eels (Zowat alles ...). En eigenlijk uiteraard nog vele anderen die ik nu op dit eigenste moment schandalig aan het vergeten ben. Ik heb wel enkele weken geleden een lijstje opgesteld met de liedjes die ik het best vind, maximum 1 per groep, weet ik nog. Ik zal het eens moeten gaan terugzoeken ...

Edit : 11.02 - Stubru : Forever More van Moloko, Jonas gaat uit de bol :-)

1 opmerking:

calimero zei

Prettige feestdagen, en alvast 'n spetterend 2006 gewenst!