21 mei 2006

Gerechtigheid!

Het was fijn gisteren. Het Eurovisiesongfestival beleefde weer een hoogtepunt. De vraag is of ze dit hoogtepunt ooit nog te boven zullen komen. Het is namelijk een geweldige schok voor de mensen die dit organiseren. Wie had ooit gedacht dat de monsters van Lordi zouden winnen? Maar de kijkers zijn oppermachtig, geen punten van een professionele jury hier.

Het niveau tijdens de finale lag net dat tikkeltje hoger. Naar wat ik heb gezien (nuja, zo ongeveer alles) kon ik zeggen dat ons Kate sowieso geen kans maakte op veel punten. Er was nog ander topmateriaal voorhanden. Na de halve finale had ik gegokt op Oekraïne als winnaar, maar er was beter op de markt. Finland was uiteraard weer even sterk als in de halve finale, Litouwen vond ik net dat tikkeltje minder overtuigend. Maar toch, je moet het maar doen. Het boegeroep dat uit de zaal kwam vond ik nogal zielig. Ook bij de puntentelling werd er overdreven hard boe geroepen naar dat arme mense van Litouwen. Bart Peeters noemde haar een Letse Slet. Daar sloeg hij de bal wel even serieus mis. Gelukkig was er nog Andre Vermeulen om hem te verbeteren. Kroatië was ook nog wel goed. Een beetje scheel kijken, een beetje naast de toon zitten (zoals ongeveer de helft van de kandidaten) maar wel nog een fijn liedje.

38 Landen die punten moeten geven, dat duurt een eeuwigheid. Daarom hadden ze een idioot nieuw systeem ingevoerd. De eerste zeven punten stonden gewoon meteen al op het scherm, niets van spanning. Meteen al werd duidelijk dat de mensen een boontje hadden voor Finland. Dat konden we alleen maar toejuichen. Ook Litouwen kreeg bijna elke keer punten. Toch wel raar, niemand vond Litouwen toch goed? Yasmine stak een bordje met "We love you Kate" omhoog. Dat vond ik wel vriendelijk, niet huilen Kate, er komen nog Eurovisiesongfestivals. Al zal je dan wel zonder make-up het podium opgestuurd worden.

Een geslaagde avond!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben ook ontzettend verheugd about the overwinning van Lordi ;).

En about Yasmine. Ik vind haar wel een toffe madam. ;)

Anoniem zei

Bij ons was het ook een leuke avond.
Donderdag al was Finland mijn favoriet
en die dan gisteren zien winnen...
Mijn avond kon niet meer stuk!


Groetjes

Anoniem zei

ok mss domme ik, maar ik snap de make up mop niet... uitleg plz

Jonas zei

Wel. het komt er op neer dat ik even al lachend bedoelde dat Kate er zonder make-up er wel eens even slecht als die verschrikkelijke monsters zou kunnen uitzien. (en die hadden toch succes ...) Ik zei "Zou" he ;-)